Terms and Conditions
Terms and Conditions
Terms and Conditions (Licentievoorwaarden) and General
Data Protection Regulation (AVG)
PALMEN-SOFTWARE
Dit zijn de licentievoorwaarden
van Palmen-software voor het gebruik van de software “Kassa standaard” en
van de software “Winkelkassa voor OpenCart Webshop”.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel
1. Definities
1.1. In
deze licentievoorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende
betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
1.a. Palmen-software: de
gebruiker van deze licentievoorwaarden: Palmen-software gevestigd aan de
Prinses Margrietstraat 23 te (6101 HL) Echt, ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel onder KvK-nummer 74116185;
1.b. klant: het bedrijf
dat een overeenkomst met Palmen-software is aangegaan dan wel het bedrijf bij
wie Palmen-software de software gaat installeren of heeft geïnstalleerd;
1.c. overeenkomst: de
licentieovereenkomst tussen Palmen-software en de klant;
1.d. de software: “Kassa
standaard” en “Winkelkassa voor OpenCart Webshop”, die door Palmen-software is
ontwikkeld en die van een computer een professionele winkelkassa maakt;
1.e. Winkelkassa voor OpenCart
Webshop: de software met een verbinding naar de webshop van de klant;
1.f. Kassa
standaard: de software zonder verbinding naar de webshop van de klant;
1.g. website: de website
www.palmen-software.nl die door Palmen-software wordt beheerd.
Artikel
2. Algemeen
2.1. Deze
licentievoorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Palmen-software en
de klant en op ieder gebruik van de software.
2.2. Eventuele
afwijkingen op deze licentievoorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.3. Toepasselijkheid
van inkoop- of andere voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
2.4. Indien
enige bepaling van deze licentievoorwaarden nietig is of vernietigd wordt,
zullen de overige bepalingen van deze licentievoorwaarden volledig van kracht
blijven. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Palmen-software
vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
2.5. Indien
Palmen-software niet steeds de strikte naleving van deze licentievoorwaarden
verlangt, brengt dit niet met zich mee dat deze licentievoorwaarden niet van
toepassing zouden zijn of dat Palmen-software het recht zou verliezen om in
toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze
licentievoorwaarden te verlangen.
Artikel
3. Aanbiedingen
en offertes
3.1. Alle
aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend.
3.2. Aanbiedingen
of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige overeenkomsten.
3.3. Kennelijke
fouten of vergissingen op de website, in publicaties, offertes,
e-mailberichten, overeenkomsten en vermelde gegevens binden Palmen-software
niet.
Artikel 4. Proefinstallatie
4.1. De
klant dient het ip-adres van server, de naam van de OpenCart database en diens
username en wachtwoord aan Palmen-software te verstrekken. Palmen-software zal
dan op zijn thuislocatie en op zijn eigen computer Winkelkassa voor OpenCart Webshop
installeren met een verbinding naar de klant OpenCart database. Zodoende test
Palmen-software of aan de klant een correct werkend systeem ter beschikking kan
worden gesteld. Na de test verwijderd Palmen-software de proefinstallatie op
zijn eigen computer.
4.2. De
klant wordt zo spoedig mogelijk van het resultaat van de proefinstallatie in
kennis gesteld.
Artikel
5. Installatie
en totstandkoming van de overeenkomst
5.1. Indien
de klant na de proefinstallatie aan Palmen-software kenbaar heeft gemaakt Winkelkassa
voor OpenCart Webshop af te willen nemen, dan wordt een afspraak gemaakt voor
het installeren van Winkelkassa voor OpenCart Webshop.
5.2. De
software wordt door Palmen-software op de computer van de klant geïnstalleerd.
Deze computer moet beschikken over een werkende internet verbinding. Indien
tijdens het installatieproces blijkt dat de software niet compatibel is met de
computer van de klant, de producten structuur van de webshop niet compatibel is
met Winkelkassa voor OpenCart Webshop en/of Palmen-software aanloopt tegen
andere technische problemen bij het installeren van de software, dan wordt de
software, voor zover nodig, door Palmen-software gede-installeerd en komt er
geen overeenkomst tot stand. In een dergelijk geval wordt voor het installatie
bezoek aan de klant voorrijkosten in rekening worden gebracht. De voorrijkosten
zijn gelijk aan de voorrijkosten die in rekening worden gebracht indien
Palmen-software genoodzaakt is de klant te bezoeken voor een storing op te
lossen. De voorrijkosten staan vermeld op de website en worden voorafgaand aan
de installatie aan de klant gemaakt.
5.3. Nadat
de software is geïnstalleerd, Palmen-software zeker weet dat de software
compatibel is met de computer en met de webshop producten structuur van de
klant en zich bij de installatie van de software geen andere problemen hebben
voorgedaan, dan:
3.a. zullen de klant en
Palmen-software overgaan tot het ondertekenen van de overeenkomst;
3.b. geeft
Palmen-software de klant een introductie cursus in het gebruik van de
software.
Artikel
6. Inwerkingtreding,
looptijd en opzegging
6.1. De
overeenkomst treedt in werking op het moment dat de klant en Palmen-software de
overeenkomst hebben ondertekend.
6.2. De
overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
6.3. De
overeenkomst kan te allen tijde worden opgezegd. Opzegging van de overeenkomst
dient schriftelijk of via de e-mail te geschieden en met inachtneming van een
opzegtermijn van 1 kalendermaand.
6.4. Nadat
Palmen-software de opzegging van de klant heeft ontvangen, stuurt
Palmen-software de klant daarvan een bevestiging.
Artikel
7. Uitvoering
van de overeenkomst
7.1. Palmen-software
zal de overeenkomst naar beste vermogen en als zorgvuldig handelend
beroepsbeoefenaar uitvoeren.
7.2. Palmen-software
heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder kennisgeving aan
de klant, derden in te schakelen, goederen van derden te betrekken, diensten
van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te
laten verrichten.
7.3. Palmen-software
is slechts gehouden tot (verdere) uitvoering van de overeenkomst indien de
klant de door Palmen-software verlangde gegevens en informatie, in de vorm en
op de wijze als door Palmen-software gewenst, heeft verstrekt.
Artikel
8. Verplichtingen
van de klant
8.1. De
klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Palmen-software aangeeft
dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te
begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst,
tijdig aan Palmen-software worden verstrekt. Neemt de klant Winkelkassa voor OpenCart
Webshop af, dan dient de klant in ieder geval de volgende gegevens tijdig aan
Palmen-software te verstrekken: de server waar de database van de OpenCart
webshop zich bevindt: het ipadres van de server, de naam van de OpenCart
webshop database en diens gebruikersnaam en het wachtwoord. Het ip-adres
en de gebruikersnaam en wachtwoord van de OpenCart webshop server en de naam
van de webshop database heeft Palmen-software nodig om de verbinding tot stand
te brengen tussen Winkelkassa voor OpenCart Webshop en de OpenCart webshop van
de klant.
Door met de verstrekte inloggegevens in te
loggen op de webshop server moet het mogelijk zijn om gegevens in de OpenCart
webshop database toe te voegen, te wijzigen of te verwijderen.
De klant zal Palmen-software steeds tijdig
alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst medewerking verlenen
en alle noodzakelijke materialen en middelen ter beschikking stellen.
8.2. Het
is de klant niet toegestaan de software te gebruiken voor een ander doel dan
waarvoor het ter beschikking is gesteld.
8.3. De
klant vrijwaart Palmen-software voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de
klant toerekenbaar is. De klant vrijwaart Palmen-software van alle
juridische claims met betrekking tot de door de klant opgeslagen data,
informatie en dergelijke.
8.4. De
klant draagt zorg voor het goed functioneren van zijn apparatuur dan wel voor
overige technische voorzieningen welke gebruikt dienen te worden voor het
benaderen en gebruiken van de software, zoals een goed werkende
internetverbinding.
8.5. Het
is de klant niet toegestaan zodanig gebruik te maken van de software dat
daardoor schade kan ontstaan aan de software en/of aan derden.
8.6. De
klant is verantwoordelijk voor het gebruik en de juiste toepassing in zijn
organisatie van de software en voor het in acht nemen van door Palmen-software
gegeven instructies en/of adviezen.
8.7. Indien
de klant niet, niet tijdig of niet volledig aan zijn verplichtingen jegens
Palmen-software heeft voldaan, dan heeft Palmen-software het recht de kosten
die daaruit voortvloeien aan de klant in rekening te brengen en heeft
Palmen-software het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of
om de overeenkomst te ontbinden.
Artikel
9. Opleveringstermijn
9.1. De
door Palmen-software opgegeven opleveringstermijn is niet als een fatale
termijn te beschouwen.
9.2. In
het geval dat een door Palmen-software met de klant overeengekomen
opleveringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis, die in
feite buiten zijn macht ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden
toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 21 van deze licentievoorwaarden,
wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van
een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
Artikel
10. Software, storing en
werkzaamheden aan de software
10.1. De
klant is zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van zijn webshop.
Palmen-software kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de werking van de
webshop van de klant.
10.2. Met
uitzondering van wettelijke niet-uitsluitbare garanties, wordt de software
zoals hij is (“as is”) aan de klant ter beschikking gesteld, zonder enige vorm
van garantie. Palmen-software is derhalve niet aansprakelijk voor eventuele
gebreken of niet-functioneren van de software.
10.3. Palmen-software garandeert
niet dat de software zonder onderbreking of fouten zal werken. Indien de klant
een fout of een storing in de software constateert, dan dient de klant
Palmen-software daarvan in kennis te stellen. Na deze melding zal
Palmen-software zijn uiterste best doen om de fout te herstellen dan wel de
storing op te lossen. Palmen-software garandeert echter niet dat alle fouten
hersteld kunnen worden of dat alle storingen opgelost kunnen worden.
10.4. Indien
blijkt dat een fout en/of storing te wijten is aan een handelen en/of nalaten
van de klant, dan worden de kosten die Palmen-software heeft moeten maken om de
fout te herstellen of de storing op te lossen aan de klant in rekening
gebracht.
10.5. Ingeval
van onderhoud en/of updates en/of verbetering aan de software wordt getracht de
overlast tot een absoluut minimum te beperken.
10.6. Indien
de software langer dan 6 weken geen verbinding met het internet heeft gemaakt,
dan wordt de verkoop functionaliteit van de software uitgeschakeld. De klant
kan dan met de software geen producten meer afrekenen.
10.7. Bij
een offline webshop of offline computer van Winkelkassa voor OpenCart Webshop
is de spaarpunten afreken functionaliteit voor winkelklanten uitgeschakeld.
10.8. De
software bevat een lokale database met omzet en product gegevens, etc. Telkens
tijdens het afsluiten van de software wordt een back-up gemaakt van deze lokale
database. Derhalve is de klant verantwoordelijk voor het afsluiten van de
software na sluitingstijd van de winkel of einde van verkoop activiteiten. De
klant is zelf verantwoordelijk voor een veilige opslag van deze back-ups, bij
voorkeur op een externe harde schijf of USB. Palmen-software kan niet
aansprakelijk gesteld worden voor verminking of verlies van de lokale database
of van de back-ups daarvan.
Artikel
11. Online verbinding
versleutelen
11.1. De
gebruikersnaam en het wachtwoord van de database van de webshop worden tussen Winkelkassa
voor OpenCart Webshop en de server waarop de database van de webshop staat
verzonden. Tevens worden in deze verbinding de NAW-gegevens, e-mail,
telefoon en geboortedatum van de webshop klanten tussen de webshop en OpenCart
winkelkassa verzonden. Indien deze verbinding niet versleuteld is, dan is het
mogelijk dat een hacker deze inlog- en NAW-gegevens onderschept.
11.2. Het
versleutelen van een online verbinding kan m.b.v. een zogenaamde “tunnel”,
bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend): Secure Shell (SSH), Transport
Layer Security (TLS) en diens voorganger Secure Sockets
Layer (SSL).
Deze protocollen maken het mogelijk om op
een versleutelde manier in te loggen op een andere computer. In het geval de
online verbinding tussen de kassa voor OpenCart Webshop en de server waarop de
database van de webshop zich bevindt.
Omdat deze protocollen met encryptie
werken, is het voor eventuele afluisteraars, die de (internet)verbinding
aftappen, zo goed als onmogelijk om wachtwoorden, commando’s of andere privé
gegevens te achterhalen.
Ook al is de internetverbinding naar de webshop versleuteld: zichtbaar door het slotje in de adresbalk waar je de url of domeinnaam van de webshop terugvindt, wil dit niet zeggen dat de server waarop de database van de webshop staat encryptie ondersteund.
Ook al is de internetverbinding naar de webshop versleuteld: zichtbaar door het slotje in de adresbalk waar je de url of domeinnaam van de webshop terugvindt, wil dit niet zeggen dat de server waarop de database van de webshop staat encryptie ondersteund.
Palmen-software adviseert de klant de
online verbinding naar de webshop alsmede naar de server waar de database van
de webshop zich bevindt te versleutelen. Als de klant de webshop en de server
onder eigen beheer heeft daartoe zelf actie te ondernemen of het met hosting
bedrijf die de webshop en de server onder beheer heeft op een versleutelde
verbinding te abonneren / te implementeren. Indien op de server geen
versleuteling protocol beschikbaar is of indien wel beschikbaar, de klant er
voor kiest de verbinding niet te versleutelen, aanvaardt de klant het
risico dat de inlog- en NAW-gegevens onderschept kunnen
worden. Palmen-software kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor de
mogelijke gevolgen van een niet versleutelde verbinding. Voor of bij het
tot stand komen van de overeenkomst zal Palmen-software de klant informeren of
de server waarop de database van de webshop zich bevindt encryptie ondersteund.
Artikel
12. Intellectuele
eigendomsrechten
12.1. Alle
rechten van intellectuele eigendom op alle krachtens de overeenkomst ter
beschikking gestelde software berusten uitsluitend bij Palmen-software. De
klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze
voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige
zal hij de software niet verveelvoudigen of daarvan kopieën
vervaardigen. De klant erkent dat de intellectuele eigendomsrechten met
betrekking tot de software eigendom zijn en blijven van Palmen-software en dat
deze rechten niet op de klant overgaan.
12.2. Door
de oplevering van software worden geen auteursrechten in de zin van de
Auteurswet overgedragen.
12.3. Het
is Palmen-software toegestaan om technische maatregelen te nemen en te
onderhouden ter bescherming van de intellectuele eigendomsrechten op de
software. Indien Palmen-software door middel van technische bescherming de
software heeft beveiligd, is het de klant niet toegestaan deze beveiliging te
verwijderen of te ontwijken.
12.4. Het
is de klant niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke
karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere
rechten van intellectuele eigendom uit de software te verwijderen, te wijzigen
of onherkenbaar te maken.
12.5. Palmen-software
heeft het recht de naam van de klant voor zijn eigen promotie te gebruiken. In
dit kader heeft Palmen-software het recht de naam en/of het logo van de klant
op zijn website te plaatsen.
Artikel 13. Licentie
13.1. Palmen-software
verleent de klant een niet-exclusieve licentie tot het gebruik van de software
voor de duur van de overeenkomst. Met één licentie kan de klant de software op
één computer gebruiken.
13.2. Het
is de klant uitdrukkelijk verboden de software zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van Palmen-software te wijzigen, kopiëren of
vermenigvuldigen, anders te gebruiken dan waarvoor de software bestemd is, te
verkopen, vervreemden of aan derden in gebruik te geven.
Artikel
14. Licentievergoeding
14.1. Voor
de licentie voor het gebruik van de software wordt maandelijks of per kwartaal
een licentievergoeding aan de klant in rekening gebracht.
14.2. Alle
genoemde bedragen zijn exclusief btw.
14.3. De
hoogte van de licentievergoeding staat in de overeenkomst.
14.4. De
licentievergoeding is inclusief ondersteuning en updates.
Artikel
15. Facturatie en betaling
15.1. Facturatie
van de licentievergoeding geschiedt maandelijks of per kwartaal vooraf.
15.2. De
klant dient de van Palmen-software ontvangen facturen te betalen binnen de
betalingstermijn die op de factuur staat.
15.3. Indien
de klant niet binnen de betalingstermijn de factuur voldoet, dan is de klant in
verzuim. In dat geval is de klant, vanaf de datum waarop de verschuldigde som
opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke
handelsrente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat
de klant in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste
van de klant. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke incassokosten is
vastgesteld op tenminste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van
€ 100,-.
15.4. Door
de klant gedane betalingen strekken eerst ter voldoening van verschuldigde
rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst open staan,
zelfs al wijst de klant een andere volgorde van toerekening aan.
15.5. De
klant is niet gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van een betaling.
15.6. Rechten
worden aan de klant steeds verleend onder de voorwaarde dat de klant de
daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
Artikel
16. Helpdesk en
ondersteuning
16.1. Voor
ondersteuning en het melden van een storing kan de klant contact opnemen met de
helpdesk van Palmen-software.
16.2. De
helpdesk van Palmen-software is bereikbaar via de website: Hoofdmenu ->
Contact.
16.3. Het
kan zijn dat de reactietijden van Palmen-software langer zijn dan gebruikelijk
omdat Palmen-software gesloten is wegens vakantie, dit zal duidelijk op de
website vermeld worden.
16.4. Ondersteuning
vindt plaatst via hulp op afstand software. Door in te stemmen met deze
licentievoorwaarden stemt de klant tevens in met de installatie en het gebruik
van de hulp op afstand software. De hulp op afstand software wordt
geïnstalleerd op de computer waarop de software is geïnstalleerd. De klant
geeft Palmen-software toestemming om met behulp van de hulp op afstand software
mee te kijken op het beeldscherm van de klant en indien nodig de controle van
de computer over te nemen. Ten tijde van de hulp op afstand dient de computer
verbonden te zijn met het internet. Indien het probleem niet op te lossen
is via hulp op afstand, dan wordt met de klant een afspraak gemaakt, zodat
Palmen-software op de locatie van de klant ondersteuning kan verlenen. Voor
deze afspraak worden door Palmen-software voorrijkosten aan de klant in
rekening gebracht. De hoogte van de voorrijkosten zijn vermeld op de website.
16.5. Via
de hulp op afstand software installeert Palmen-software tevens updates van de
software. Indien technisch realiseerbaar zal Palmen-software ook de updates
automatisch online op de computer, waarop de software is geïnstalleerd,
installeren. De klant gaat hiermee akkoord.
16.6. Om
een eventuele “software bug” of storing van winkelkassa voor OpenCart webshop
of Kassa Standaard van de klant adequaat te kunnen opsporen en te herstellen
kan het noodzakelijk zijn dat Palmen-software op kantoor een proefversie moet
installeren met gebruik van de volgende gegevens van de klant: de
gebruikersnaam en wachtwoord van de webshop server en de naam van de webshop.
Indien noodzakelijk zal het hostingbedrijf dat de webshop van de klant host,
ofwel indien de klant zelf de webshop server in eigen beheer heeft, het
IP-adres van Palmen-software toevoegen als een vertrouwd domein.
16.7. Palmen-software
verleent geen ondersteuning i.v.m. hardware van de klant.
Artikel
17. Ontbinding en
opschorting
17.1. Palmen-software
is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst
te ontbinden, indien:
1.a. de klant zijn
verplichtingen niet of niet volledig nakomt;
1.b. na het sluiten van
de overeenkomst Palmen-software omstandigheden ter kennis is gekomen die goede
grond te vrezen geeft dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen. In geval
er goede grond te vrezen bestaat dat de klant slechts gedeeltelijk of niet
behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de
tekortkoming haar rechtvaardigt;
1.c. bij een
betalingsachterstand, wanneer de klant meerdere malen is aangemaand een
openstaande factuur te voldoen;
1.d. indien aan de klant
surseance van betaling is verleend;
1.e. indien de klant in
staat van faillissement verkeert;
1.f. ten aanzien
van de klant een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing wordt verklaard.
17.2. Indien
de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Palmen-software op de
klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Palmen-software de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en de overeenkomst.
17.3. Indien
Palmen-software, bijvoorbeeld in het geval de klant een betalingsachterstand
heeft, de uitvoering van de overeenkomst opschort, dan schakelt Palmen-software
de software (tijdelijk) op afstand uit, zodat de klant geen gebruik meer kan
maken van de software.
Artikel
18. Gevolgen beëindiging
van de overeenkomst
18.1. Indien
de overeenkomst is opgezegd of is ontbonden, dan is het de klant niet meer
toegestaan de software te gebruiken. De software wordt door Palmen-software op
afstand uitgeschakeld.
Artikel
19. Aansprakelijkheid en
verjaring
19.1. Palmen-software
kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of
indirect gevolg is van:
1.a. een gebeurtenis, die
in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten kan
worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 21;
1.b. enige daad of
nalatigheid van de klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die
door of vanwege de klant te werk zijn gesteld.
19.2. Palmen-software
is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Palmen-software
is uit gegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
19.3. Palmen-software
is niet aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt doordat de software
tijdelijk niet beschikbaar is, bijvoorbeeld wegens een fout, storing, update of
onderhoudswerkzaamheden, tenzij de onbeschikbaarheid van de software door
toedoen van Palmen-software onredelijk lang is.
19.4. Palmen-software
is nimmer aansprakelijk voor enige schade van welke aard dan ook geleden door
de klant verband houdende met het (niet) functioneren van hardware,
programmatuur, de webshop of de internetverbinding van de klant.
19.5. Palmen-software
kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die de klant of een
derde, zoals het hostingbedrijf van de klant, lijdt die voortvloeit uit het
door de klant gebruik maken van een onbeveiligde online verbinding naar de
webshop en of de server waar de database van de webshop zich bevindt.
19.6. Palmen-software
is niet aansprakelijk voor de gevolgen van een hackerattack, waaronder het door
een derde onderscheppen van de gebruikersnaam en het wachtwoord van de webshop
server en de naam van de webshop database van de klant en
de NAW-gegevens van de webshop klanten.
19.7. In
geen geval is Palmen-software aansprakelijk voor schade, die is ontstaan of
veroorzaakt doordat de klant de software heeft gebruikt voor een ander doel dan
waarvoor het ter beschikking is gesteld.
19.8. Palmen-software
is niet aansprakelijk voor schade indien de klant of derden wijzigingen hebben
aangebracht aan de software.
19.9. Palmen-software
is niet aansprakelijk voor verminking of verlies van gegevens als gevolg van
verzending van de gegevens met behulp van telecommunicatiefaciliteiten.
19.10. Palmen-software
is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade daaronder begrepen gevolgschade,
gederfde winst, omzetverlies, gemiste besparingen, reputatieschade, dataverlies
en opgelegde boetes.
19.11. Indien
Palmen-software aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van Palmen-software beperkt tot het bedrag van de door de
verzekeraar van Palmen-software gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig
geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt
gedekt, dan is de aansprakelijkheid van Palmen-software beperkt tot de hoogte
van de maandelijkse licentievergoeding.
19.12. Alle
rechtsvorderingen dient de klant binnen 1 jaar in te stellen als de klant niet
tevreden is over de verrichte werkzaamheden dan wel over de beschikbaar
gestelde software. Handelt de klant niet tijdig, dan verjaart de
rechtsvordering.
Artikel
20. Overmacht
20.1. Van
overmacht aan de zijde van Palmen-software is onder andere sprake indien
Palmen-software verhinderd wordt zijn verplichtingen uit de overeenkomst of aan
de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van: oorlog, molest, terreur,
weersinvloeden, waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, defecten aan
materialen (waaronder wordt begrepen computers en andere
telecommunicatiemiddelen), niet- beschikbaarheid van materialen (waaronder wordt
begrepen computers en andere telecommunicatiemiddelen), verkeersstoring,
werkstaking, bedrijfsbezetting, ziekte van de natuurlijke persoon die namens
Palmen-software de overeenkomst uitvoert, brand, diefstal, stroomstoring,
internetstoring, alles zowel in het bedrijf van Palmen-software als in het
bedrijf van de klant als in het bedrijf van derden die bij de overeenkomst zijn
betrokken.
20.2. Onder
overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van
toeleveranciers van Palmen-software ten gevolge waarvan Palmen-software zijn
verplichtingen niet of niet tijdig of niet volledig kan nakomen.
Artikel
21. Geheimhouding
21.1. Beide
partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie
die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is
medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die
vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel
waarvoor deze verstrekt is.
21.2. Indien
Palmen-software - op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak - gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde
rechter aangewezen derden te verstrekken en Palmen-software zich ter zake niet
kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of
toegestaan recht van verschoning, dan is Palmen-software niet gehouden tot
schadevergoeding of schadeloosstelling en is de klant niet gerechtigd tot
ontbinding van de overeenkomst.
Artikel
22. Slotbepalingen
22.1. Van
toepassing is steeds de versie van de licentievoorwaarden zoals die gold ten
tijde van het tot stand komen van de overeenkomst, tenzij de klant na het
sluiten van de overeenkomst de gelding van een herziene versie van de
licentievoorwaarden heeft aanvaard.
22.2. Partijen
zullen zich inspannen alle geschillen met betrekking tot de tenuitvoerlegging
van de overeenkomst in der minne te schikken.
22.3. Op
elke overeenkomst tussen Palmen-software en de klant is Nederlands recht van
toepassing. Ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het
buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking
betrokken partij (klant) aldaar woonplaats heeft of gevestigd is.
22.4. Alle
geschillen ter zake van overeenkomsten tussen de klant en Palmen-software
worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar
Palmen-software gevestigd is.
HOOFDSTUK 2: VERWERKING VAN
PERSOONSGEGEVENS IN OPDRACHT VAN DE KLANT (VERWERKERSOVEREENKOMST)
Artikel
23. Algemeen en definities
23.1. De
in deze licentievoorwaarden opgenomen woorden (zoals “persoonsgegevens” en “verwerken”)
hebben, in welke vervoeging dan ook, de betekenis zoals bedoeld in de Algemene
verordening gegevensbescherming (AVG).
23.2. De
klant stelt het doel en de middelen vast van de verwerking van
persoonsgegevens. In het kader van de AVG wordt de klant aangemerkt als
“verwerkingsverantwoordelijke”. In het kader van de AVG wordt Palmen-software
aangemerkt als “verwerker”.
23.3. Palmen-software
verbindt zich onder de voorwaarden van dit hoofdstuk in opdracht van de klant
persoonsgegevens te verwerken. Verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het
kader van de werkzaamheden die Palmen-software voor de klant zal uitvoeren
zoals die zijn vastgelegd in de overeenkomst.
Artikel
24. Soort
persoonsgegevens, categorieën van betrokkenen en doeleinden
24.1. De
persoonsgegevens die verwerkt worden zijn van medewerkers, klanten en
leveranciers van de klant en het gaat o.a. om de volgende persoonsgegevens:
NAW-gegevens, e-mailadressen, telefoonnummers, geboortedata, geslacht, productgegevens
en dataopslag lokaal op de pc of laptop van de klant waarop Winkelkassa
voor OpenCart Webshop of Kassa standaard is geïnstalleerd. Palmen-software zal
de persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan zoals door de klant
is vastgesteld.
24.2. Het
is de verantwoordelijkheid van de klant dat het soort persoonsgegevens dat
Palmen-software in opdracht van de klant verwerkt en dat de categorieën van
betrokkenen en verwerkingsdoeleinden tussen partijen middels een overeenkomst
of overige rechtshandeling zijn vastgelegd.
24.3. Indien
het soort persoonsgegevens, de categorieën van betrokkenen en/of de
verwerkingsdoeleinden wijzigen, dan dient de klant Palmen-software daarvan
schriftelijk of via de e-mail op de hoogte te stellen. Palmen-software is niet
verantwoordelijk voor verwerkingsdoeleinden die niet door de klant aan
Palmen-software kenbaar gemaakt zijn.
Artikel
25. Verantwoordelijkheden
van de klant
25.1. De
klant staat ervoor in dat:
a. de klant een
wettelijke grondslag heeft om de persoonsgegevens te verwerken;
b. ten
aanzien van de betrokkenen de verwerking behoorlijk en transparant is;
c. de inhoud,
het gebruik en de opdracht tot de verwerkingen van de persoonsgegevens, niet
onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden;
d. de klant
de betrokkenen alle wettelijke verplichte informatie verstrekt omtrent het
verwerken van persoonsgegevens, bijvoorbeeld middels een duidelijk omschreven
privacy beleid;
e. de klant, indien
de klant daartoe ingevolge de AVG verplicht is, vanaf de inwerkingtreding van
de AVG een register bijhoudt met de verwerkingsactiviteiten;
f. persoonsgegevens
niet langer worden opgeslagen door de klant dan wettelijk is toegestaan.
25.2. De
klant vrijwaart Palmen-software voor aanspraken en claims die voortvloeien uit
het niet nakomen van de bovengenoemde verplichtingen.
25.3. Handelt
de klant in strijd met de AVG, dan is de klant aansprakelijk voor alle schade
die Palmen-software daardoor lijdt. Onder schade dient o.a. te worden verstaan
opgelegde boetes.
Artikel
26. Verwerking
26.1. Palmen-software
zal de persoonsgegevens gedurende de overeenkomst verwerken.
26.2. De
verwerking zal door Palmen-software worden uitgevoerd binnen een
geautomatiseerde omgeving.
26.3. Ten
aanzien van de verwerking van persoonsgegevens zal Palmen-software zorgdragen
voor de naleving van de AVG.
26.4. Palmen-software
verwerkt persoonsgegevens ten behoeve van de klant, overeenkomstig diens
schriftelijke instructies en onder de verantwoordelijkheid van de klant.
Palmen-software is niet verantwoordelijk voor de verzameling van de
persoonsgegevens door de klant.
26.5. Palmen-software
heeft geen zeggenschap over het doel en de middelen voor de verwerking van
persoonsgegevens en neemt geen beslissingen over het gebruik van de
persoonsgegevens, de verstrekking aan derden en de duur van de opslag van
persoonsgegevens. De zeggenschap over de persoonsgegevens komt nimmer bij
Palmen-software te berusten. De klant is de verantwoordelijke voor de
verwerking van de persoonsgegevens. De klant heeft en houdt volledige
zeggenschap over de persoonsgegevens.
26.6. Persoonsgegevens
worden niet buiten de EU verwerkt.
Of
26.7. In
het geval Palmen-software Persoonsgegevens verwerkt buiten de Europese
Economische Ruimte, zullen deze slechts worden verwerkt in landen met een
adequaat beschermingsregime die passende waarborgen bieden en waar betrokkenen
over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken.
26.8. Palmen-software
zal de klant onverwijld informeren indien een daartoe bevoegde
(overheids)instantie een op de wet gebaseerd verzoek tot verstrekking van
persoonsgegevens heeft gedaan. Indien Palmen-software op grond van een
wettelijke verplichting persoonsgegevens dient te verstrekken, verifieert
Palmen-software de grondslag van het verzoek en de identiteit van de verzoeker
en informeert hij onmiddellijk, zo mogelijk voorafgaand aan de verstrekking, de
klant ter zake.
26.9. Palmen-software
verstrekt persoonsgegevens niet aan derden zonder de voorafgaande toestemming
van de klant.
Artikel
27. Rechten van
betrokkenen
27.1. In het
geval dat een betrokkene een verzoek omtrent inzage, correctie of verwijdering
van persoonsgegevens richt aan Palmen-software, of enig ander recht wenst uit
te oefenen, dan stelt Palmen-software de klant daarvan op de hoogte. De klant
dient het verzoek van de betrokkene zelf in behandeling te nemen.
Artikel
28. Sub-verwerker
28.1. Middels
het aangaan van de overeenkomst met Palmen-software gaat de klant ermee akkoord
dat Palmen-software een derde partij kan inschakelen bij het uitvoeren van de
overeenkomst, deze derde partij in opdracht van Palmen-software
persoonsgegevens verwerkt en deze derde partij derhalve dient te worden
aangemerkt als een sub-verwerker.
28.2. Palmen-software
zal met zijn sub-verwerker een overeenkomst aangaan waarin de sub-verwerker
wordt gebonden aan minimaal dezelfde plichten die Palmen-software
overeenkomstig deze licentievoorwaarden jegens de klant heeft.
28.3. Bijzondere
persoonsgegevens worden niet met sub-verwerkers gedeeld.
Artikel
29. Beveiligingsmaatregelen
29.1. Palmen-software
neemt alle benodigde technische en organisatorische maatregelen om de
persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige andere vorm van
onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de
stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend
beveiligingsniveau gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de
persoonsgegevens met zich meebrengen.
29.2. De
volgende beveiligingsmaatregelen worden o.a. genomen:
1.a. het gebruiken van
systemen met sterke wachtwoorden om toegang door onbevoegden tot systemen te
voorkomen;
1.b. gegevens die aan
Palmen-software worden verstrekt, worden middels een beveiligde web omgeving
opgeslagen;
1.c. tijdige software
updates en back-ups op externe, losgekoppelde beveiligde gegevensdragers;
1.d. het periodiek
(laten) controleren van de genomen beveiligingsmaatregelen;
1.e. fysieke bescherming
van IT-voorzieningen, apparatuur en de server met de data tegen toegang door
onbevoegden en tegen schade.
29.3. Klant
kan de online verbinding tussen Winkelkassa voor OpenCart Webshop en de
server waarop de database van de webshop zich bevindt versleutelen met behulp
van een VPN verbinding, zie ook artikel 11 van deze licentievoorwaarden.
29.4. Indien
beveiligingsmaatregelen wijzigingen ondergaan, dan stelt Palmen-software de
klant in kennis van deze wijzigingen.
29.5. De
klant stelt enkel persoonsgegevens aan Palmen-software ter beschikking voor
verwerking, indien hij zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste
beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
29.6. Palmen-software
verschaft de klant alle informatie die voor de klant nodig is om vast te
stellen dat Palmen-software zijn verplichtingen die volgen uit deze
licentievoorwaarden nakomt. Palmen-software handelt alle verzoeken om
inlichtingen van de klant met betrekking tot de verwerking van de
persoonsgegevens vlot en behoorlijk af.
29.7. Indien
in het kader van de verwerking van de persoonsgegevens een
gegevensbeschermingseffectbeoordeling noodzakelijk is, dan zal Palmen-software
daaraan zijn medewerking verlenen.
Artikel
30. Audit
30.1. De
klant is gerechtigd om gedurende de overeenkomst de overeengekomen
beveiligingsmaatregelen door een onafhankelijke ICT-deskundige te laten toetsen
door middel van een audit. De klant stelt Palmen-software schriftelijk of via
de e-mail minimaal 2 weken voorafgaand aan de audit ervan op de hoogte dat een
audit uitgevoerd gaat worden en van de partij die de audit uitvoert. De
onafhankelijke ICT-deskundige dient door de klant middels een
geheimhoudingsverklaring worden verplicht vertrouwelijke informatie en
persoonsgegevens waarvan hij tijdens de audit toegang tot krijgt geheim te
houden.
30.2. De
kosten voor de audit zijn voor rekening van de klant.
30.3. Palmen-software
garandeert zijn medewerking te verlenen aan de audit. De uitkomst van de audit
wordt door partijen gezamenlijk besproken om te komen tot een eventueel
verbeterplan als daar aanleiding toe zou zijn.
Artikel
31. Datalek
31.1. Palmen-software
tracht er alles aan te doen dat binnen zijn macht ligt om datalekken te
voorkomen. Ondanks alle genomen beveiligingsmaatregelen kan Palmen-software
niet garanderen dat er geen datalek ontstaat.
31.2. Indien
zich i.v.m. het verwerken van persoonsgegevens een beveiligingsincident heeft
voorgedaan waarbij persoonsgegevens van gevoelige aard zijn gelekt of waardoor
om een andere reden sprake is van een ernstig nadelig gevolg voor de bescherming
van de verwerkte persoonsgegevens, dan zal Palmen-software de klant daarvan zo
spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 48 uur in kennis stellen. De klant dient
zelf te beoordelen of er sprake is van een dermate ernstig datalek dat melding
aan de Autoriteit Persoonsgegevens verplicht is en is zelf verantwoordelijk
voor het tijdig melden van een ernstig datalek.
31.3. Indien
er sprake is van een datalek dat ongunstige gevolgen heeft voor de persoonlijke
levenssfeer van de betrokkenen, dan dienen de betrokkenen daarvan op de hoogte
te worden gesteld, tenzij er sprake is van een wettelijke uitzondering. De
klant is verantwoordelijk voor het beoordelen of er sprake is van een datalek
zoals hierboven omschreven en voor het melden van een dergelijk datalek aan de
betrokkenen. Indien Palmen-software daartoe op basis van wet- en regelgeving
verplicht is, zal hij zijn medewerking verlenen aan het informeren van de
betrokkenen.
Artikel
32. Personeel van
Palmen-software
32.1. Na
beëindiging van de overeenkomst zullen de geheimhoudingsplichten die
voortvloeien uit deze licentievoorwaarden blijven voortduren.
32.2. Een
medewerker van Palmen-software heeft enkel toegang tot die persoonsgegevens die
voor de betreffende medewerker strikt noodzakelijk zijn om de werkzaamheden uit
te kunnen voeren. Toegangsrechten van een medewerker van Palmen-software worden
direct geblokkeerd als toegang tot de persoonsgegevens in het kader van de
uitvoering van de overeenkomst niet meer noodzakelijk is dan wel als een
medewerker niet meer werkzaam is bij/voor Palmen-software.
32.3. Palmen-software
is verplicht de van klant toegankelijke persoonsgegevens geheim te houden en
deze verplichting tevens aan zijn medewerkers op te leggen. Deze verplichting
geldt niet voor zover een wettelijk voorschrift of vonnis Palmen-software tot
enige bekendmaking verplicht. Medewerkers tekenen een geheimhoudingsverklaring
of de plicht tot geheimhouding is verwerkt in de arbeidsovereenkomst, het
personeelshandboek of (opdracht)overeenkomst die de medewerker met
Palmen-software is aangegaan.
32.4. Palmen-software
controleert geregeld of zijn medewerkers in overeenstemming handelen met deze
licentievoorwaarden.
Artikel
33. Terbeschikkingstelling
en verwijdering van persoonsgegevens
33.1. Palmen-software
stelt alle persoonsgegevens op eerste verzoek van klant ter beschikking aan
klant.
33.2. Palmen-software
is verplicht alle persoonsgegevens op eerste verzoek van klant volledig en
onherroepelijk te verwijderen.
33.3. Na
beëindiging van de overeenkomst worden de persoonsgegevens door Palmen-software
gewist.
Artikel
34. Aansprakelijkheid
34.1. Indien
de klant de dienst niet correct gebruikt en/of handelingen met gebruikmaking
van de dienst verricht die in strijd zijn met de AVG en/of andere regelgeving
waarin eisen aan het verwerken van persoonsgegevens worden gesteld, dan kan
Palmen-software daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld. Palmen-software kan
nimmer verantwoordelijk worden gesteld voor boetes die aan de klant worden
opgelegd i.v.m. de verwerking van persoonsgegevens.
34.2. Indien
Palmen-software gehouden is een schadevergoeding aan een of meerdere
betrokkenen te betalen wegens inbreuk op de AVG, dan heeft Palmen-software een
verhaalsrecht op de klant en is de klant verplicht deze schade aan
Palmen-software te vergoeden, met uitzondering van de schade ontstaan doordat
Palmen-software niet heeft voldaan aan de specifiek tot verwerkers gerichte verplichtingen
van de AVG of doordat Palmen-software buiten of in strijd met de instructies
van de klant heeft gehandeld, met dien verstande dat de aansprakelijkheid van
Palmen-software te allen tijde beperkt is tot hetgeen is opgenomen in artikel
20.11 van deze licentievoorwaarden.
34.3. Aansprakelijkheid
aan de zijde van Palmen-software wegens een toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van dit hoofdstuk van deze licentievoorwaarden ontstaat pas op het
moment dat de klant Palmen-software een schriftelijke ingebrekestelling heeft
gestuurd waarin duidelijk de tekortkoming van Palmen-software wordt omschreven
en Palmen-software een redelijke termijn wordt gegeven alsnog na te komen en
Palmen-software aan deze ingebrekestelling geen gehoor heeft gegeven. Een
ingebrekestelling kan achterwege blijven indien nakoming blijvend onmogelijk
is.